RDFa چیست ؟

دیروز در دوره دیجیتال مارکتینگی که دانشگاه علامه طباطبائی برای دانشجویانش برگزار میکند ، بحث RDFa به صورت خلاصه و در قالب یک مثال کوچک مطرح شد .

امروز هم به طور اتفاقی ، وقتی که داشتم فصل Development از کتاب Return On Engagement نوشته Tim Frick را ورق میزدم ، چشمم به RDFa افتاد و طبق عادت نسل ما که وقتی چیزی را نمیداند (یا به اندازه ای که فکر میکند کافی است ، نمیداند) ، RDFa را گوگل کردم ، منابع ایرانی زیادی برای آن وجود نداشت و منابع خارجی هم بیشتر از دید توسعه دهنده های وب آن را معرفی کرده بودند ، که اگر بخواهم صادق باشم میگویم درک آن برای من که توسعه دهنده وب نیستم و تنها اندکی کدنویسی CSS و HTML بلدم ، سخت بود .

پس تصمیم گرفتم ، خودم در قالب چند مثال کوچک ، به معرفی کوتاه کاربرد RDFa بپردازم .

ابتدا بگذارید ببینیم RDFa یعنی چی ؟

RDFa مخفف Resource Description Framework-in-attributes هست ، که در سال 2004 توسط جناب آقای Mark Birbeck به عنوان یکی از هزاران یادداشت استانداردسازی سازمان W3C (برای کسانی که سازمان استاندارد جهانی (World Wide Web Consortium) را نمیشناسند ، باید بگویم که W3C چیزیست در حد استاندارد ISO ، اما در حوزه اینترنت و توسعه وب) مطرح شد .

RDFa تا به امروز در ورژن های مختلفی ارائه شده است که در این مطلب قرار نیست در مورد آنها صحبت کنیم ، چیزی که قرار است الان در مورد آن صحبت کنیم ، مثالیست که بتوانیم با آن RDFa را به طور کاربردی بشناسیم :

مطمئنا تا به حال به سایت دیجی کالا سر زده اید و احتمالا چند کالا را هم به دقت بررسی کرده اید ، دیجی کالا یکی از سایت های ایرانی است که به طور اثربخشی در چارچوب RDFa عمل میکند ، به عکس زیر نگاه کنید :

What_Is_RDFA_RDFA_چیست 5

برای مثال فرض کنید که میخواهیم این شارژر همراه را بخریم ، این تصویر صفحه خرید این محصول در سایت دیجی کالا هست .

اگر کمی به پایین پایش (Scroll) کنیم ، با قسمتی که در زیر آورده ام ، روبرو میشویم :

What_Is_RDFA_RDFA_چیست 4

به قسمت هایی که با چهار رنگ آبی و قرمز و سبز و بنقش مشخص کرده ام توجه کنید ، این قسمت ها ، مشخصات اصلی یک شارژر همراه هستند ، یعنی شما هر شارژر همراهی که بخرید ، ابعاد دارد ، وزن دارد ، ولتاژ ورودی و ولتاژ خروجی دارد .

این مشخصات پیش از ظهور RDFa ، به صورت متنی و در جدول ها وارد میشدند ، اما امروزه ، این مشخصات به صورت داده هایی در پایگاه داده به صورت ساختار یافته ذخیره میشوند که کاربرد اصلی آن در آینده موتور های جستجو ، و جستجو های اینترنتی نمود پیدا میکند .

در آینده ای نه چندان دور ، دیگر شما نیازی به بررسی تک تک شارژر های همراه نخواهید داشت ، شما از همان مرجله اول جستجو که در موتور جستجو شروع میشود ، میتوانید وزن و ولتاژ ورودی و ولتاژ خروجی مورد نظرتان را وارد کنید ، تا موتور جستجو با توجه به مشخصات داده شده به شما محصول مورد نظرتان (یا با اندکی تفاوت ، شبیه به آن را) نشان دهد .

بگذارید 2 مثال در مورد دلیل انجام این کار و چگونگی انجام آن بزنم :

اول اینکه ، بگذارید کاری که ویکی پدیا سالهاست دارد در راستای RDFa انجام میدهد توجه کنیم ، صفحه ویکی پدیای اینشتین را در نظر بگیرید ، اگر صفحه را تقریبا تا انتها پایش (Scroll) کنید ، متوجه چند دسته بندی جالب میشوید :

What_Is_RDFA_RDFA_چیست 3

برای مثال چند دسته بندی آن را با زیرنویس رنگی مشخص کرده ام .

تقریبا پایین هر مقاله ویکی پدیا ، شما میتوانید دسته بنده های این چنینی را بیابید ، روی هرکدام از این دسته ها کلیک کنیم ، با لیستی از صفحات ویکی پدیایی که در حوزه آن دسته بندی قرار میگیرند ، مواجه میشویم .

این دسته بندی ها برای سهولت جستجوی کاربران است ، که در ویکی پدیا با سطح پایین تری انجام میشود ، حال بزارید بپرسیم سطح بالاتر چیست ؟

برای پاسخ به این سوال نیاز است که ابتدا با کارکرد اصلی RDFa آشنا شویم .

کاربرد آن این است که عوامل کلیدی و مشخصه های یک متن ، کالا ، خدمت و .. را شناسایی و در جستجو ها به کار گیرد ، کمی سخت شد ؟ بزارید برای شما با جناب آقای اینشتین مثال بزنم :

فلسفه اصلی RDFa این است که گوگل اطلاعات شما را اینگونه متوجه شود :

شما مینویسید :

آلبرت اینشتین در رئز 14 مارچ 1879 در کشور آلمان به دنیا آمد ، عکسی از آلبرت در این لینک وجود دارد .

گوگل اما میخواهد اینگونه اطلاعات را بخواند :

آلبرت اینشتین در روز 14 مارچ 1879 به دنیا آمده است .

آلبرت اینشتین در آلمان به دنیا آمده است .

آلبرت اینشتین عکسی در این لینک دارد .

تا وقتی که کسی جستجو کرد : چه کسی در آلمان به دنیا آمده ، یا چه کسی در 14 مارچ 1879 به دنیا آمده بتواند بگوید : یکی از آنها آلبرت اینشتین است .

اما شاید بپرسید که گوگل (یا موتورهای جستجوی دیگر) ، چگونه میتوانند برای هر چیزی که در دنیای وب وجود دارد ، این عوامل را به دقت شناسایی کرده و ارتباط این عوامل را به هم بفهمند ؟

بگذارید مثال آلبرت اینشتین را با هم بررسی کنیم :

در این مثال ، آلبرت اینشتین  موضوع تمامی مشخصات و زیر شاخه هایش است ، یعنی همه آنها به آلبرت اینشتین  اشاره خواهند کرد .

سپس مثلا در پایگاه داده برای آلبرت اینشتین چند فیلد (مکانی که در آن داده وارد میکنند) ایجاد میکنند و مشخصات او را وارد میکنند :

آلبرت اینشتین :

محل تولد : آلمان

روز تولد : 14 مارچ 1879

با توجه به این داده های وارد شده ، وقتی موتور جستجو میخواهد این صفحه را ایندکس کند میتواند به راحتی مشخصات و عناصر مربوط به آلبرت اینشتین را شناسایی کرده و ذخیره کند .

بگذارید با رسم گرافی ، چگونگی این ذخیره سازی را هرچه بهتر به شما نشان دهم :

What_Is_RDFA_RDFA_چیست 1

این گراف به صورت خلاصه و ساده نحوه ذخیره سازی هر موجودیت را در پایگاه های داده نشان میدهد ، و ساختار آن برای هر موجودیت فرق میکند ، مثلا شارژر همراه که اطلاعات تولد ندارد ، اطلاعات ساخت دارد !

حال اتفاقی که می افتد این است که ، شما اگر در موتور جستجو ، تنها متولدین آلمان را جستجو کنید یا متولدین 14 مارچ 1879 را ، موتور جستجو با توجه به اطلاعاتی که در مورد آلبرت اینشتین دارد ، او را به شما نشان میدهد .

برای فهم بهتر و ساده سازی هر چه بیشتر ، مثالی ساده و ملموس که در کلاس دیروز مطرح شد را اینجا مطرح میکنم :

در کلاس دیروز این مثال مطرح شد که سایتی وجود دارد که در حوزه دستور پخت غذا فعالیت میکند ، این سایت عوامل تشکیل دهنده هر دستور غذای خود را با استفاده از چارچوب RDFa مینویسد .

در نظر بگیرید که شما میخواهید ببینید چه غذاهایی را میتوان با برنج و گوشت تهیه کرد ، پس جستجو میکنید : غذاهایی که با برنج و گوشت قابل تهیه هستند ، موتور جستجو با توجه به اطلاعاتی که در قسمت مواد تشکیل دهنده غذا از سایت مورد نظر دارد ، لیست آن غذا ها را برای ما نمایش میدهد (مثل کباب و خورشت قیمه و..) و ما میتونیم با کلیک بر آنها به اطلاعات تفصیلی آنها دست پیدا کنیم .

مثال دیگر آن هم در صنعت حمل و نقل هوایی است که مدتهاست بر روی گوگل اجرا میشود ، فرض کنید شما میخواهید از لندن به پاریس پرواز کنید ، کافیست در گوگل بنویسید : Flight london to paris (پرواز ، لندن به پاریس)

نتیجه جستجوی شما به شکل زیر نمایش داده میشود :

What_Is_RDFA_RDFA_چیست 2

در این جستجو ، گوگل با توجه به اطلاعاتی که از پایگاه داده های خود که از اطلاعات سایت های شرکت های هواپیمایی وارد کرده است ، از جستجوی ما میفهمد که ما به دنبال پرواز از لندن به سمت پاریس هستیم ، بنابراین ، در فیلد مبدا ، لندن را در نظر میگیرد و در فیلد مقصد پاریس را ، سپس به ما اطلاعات کاملتری در مورد ساعت پرواز ، مدت زمان آن و روزهای انجام آن و شرکت هواپیمایی آن میدهد .

امیدوارم با توضیحات بالا توانسته باشم RDFa را تا حدودی برای شما توضیح داده باشم ، بعدها در مورد RDFa بیشتر خواهم نوشت .

همچنین برای مطالعه بیشتر میتوانید به سایت رسمی RDFa مراجعه کنید . : سایت رسمی RDFa

اشتراک گذاری :

پاسخی بگذارید