نکته ای جالب در مورد موقعیت یابی Google Analytics

دیروز طبق عادتِ روزانه مشغولِ بازدید از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) روزنوشته ها بودم که نکته ای توجهم را جلب کرد ، به عکس زیر دقت کنید :

گوگل-آنالیتیکس-Google-analytics-ehsan-amiri-احسان-امیری

این تصویر ، اطلاعات بازدید کننده ای که در آن لحظه در روزنوشته ها حضور داشت را توسط افزونه (Plug-In) آمار وردپرس (WordPress) نشان میدهد ، با افزونه آمار وردپرس ، چیزی که ما از محل اتصال کاربر میدانیم این است که ایشان از کشور هلند به روزنوشته ها سر زده است .

اما بگذارید از طریق گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) هم ، این بازدید کننده را بررسی کنیم :

 

گوگل-آنالیتیکس-Google-analytics-ehsan-amiri-احسان-امیری

این تصویر قسمت بازدید کنندگانِ حاضر در سایتِ گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است ، همانطور که می بینید کشور این کاربر در اینجا ایران در نظر گرفته شده است .

حال چند سوال پیش می آید :

چگونه است که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) میفهمد این کاربر در واقع از ایران وارد شده اما افزونه وردپرس یا سرویس های دیگر ممکن است متوجه آن نشوند ؟

ابتدا فکر کردم که ممکن است گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) بر اساس سابقه جستجوی آن فرد و زبان صفحه کلید انتخابیش این نتیجه را به ما بدهد ، اما آن را سریعا رد کردم ، چون اگر اینطور باشد ، روزانه میلیون ها نفر از این کشور به آن کشور مسافرت میکنند و از طریق تلفن همراهی که در کشور مبدا استفاده میکرده اند به اینترنت وصل میشوند و از سایت هایی دیدن میکنند ، اگر قرار باشد گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) اینگونه داده جمع آوری کند و به ما ارائه دهد ، درصد خطای آن داده ها بسیار زیاد خواهد بود .

سوال بعدی که مطرح میشد این بود که ، آیا ممکن است گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) بر اساس ارائه دهنده سرویس اینترنت آن بازدید کننده در مورد موقعیت او تصمیم بگیرد ؟ این مورد هم در نظرم غیر ممکن و نادرست میرسد ، مگر اینکه گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) بتواند این ارائه دهنده ها را استان به استان یا کشور به کشور تفکیک کند ، مثلا ایرانسلِ استان تهران ، ایرانسلِ استان خوزستان ، ایرانسلِ استان قادسیه (عراق) ، ایرانسلِ استان اربیل (عراق) ، یا ایرانسلِ کشور ایران ، ایرانسلِ کشور عراق ، ایرانسلِ کشور سوریه و .. در این صورت ممکن است بتواند بفهمد کاربر از کدام موقعیت در حال بازدید صفحه است و اگر اینگونه نباشد ، نمی توان به داده هایی که صرفا از یک ارائه دهنده سرویس اینترنت وارد میشوند ، نتیجه خاصی گرفت ، چرا که سرویس دهنده هایی همانند ایرانسل در کشور عراق هم سرویس اینترنت ارائه میدهند و همین موضوع بررسی موقعیت دقیقِ بازدید کننده را با ابهام مواجه میکند .

اما برای یافتن پاسخی صحیح برای این موضوع جستجوی کوتاهی انجام دادم و نتیجه اولیه ای که گرفتم این بود که ، اولا این کاربر به صورت روشنی از سرویس VPN استفاده میکرده است ، دوما و نکته ای که ما را به یافتن پاسخی برای این سوال کمک میکند اینکه ، تمامی VPN تاثیر یکسانی بر روی IP ندارند ، VPN ها انواع مختلفی دارند : IPSec, SSL, TSL, PPTP, Layer 2 Tunneling و …

اما اینکه هر کدام از آنها چه تاثیری بر IP بازدید کننده می گذارد در حال حاضر برای ما روشن نیست ، من در حوزه VPN تخصصی ندارم و در اولین فرصت ممکن حتما در مورد آن ها خواهم خواند و این مطلب را با ایجاد مطلبی جدید تکمیل خواهم کرد ، اما آنچه تا به حال میدانیم این است که سرویس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از بسیاری از سرویس های مشابه در شناسایی کاربر و موقعیتش قوی تر عمل میکند و بسیاری از باگ هایی که میتوانند در جمع آوری و تحلیل داده های کاربر (همانند استفاده از VPN برای تغییر IP) را شناسایی و منظور کند .

اشتراک گذاری :

پاسخی بگذارید