موثرترین روش بازاریاب شدن

محمدرضا شعبانعلی می گفت که اگر میخواهید مذاکره را خوب یاد بگیرید ، باید روانشناسی و درک طرف مقابل خود را خوب بیاموزید . تمرینی هم که برای آن ارائه می کرد این بود که در پایان هر روز بنشینیم و احساسات افرادی را که در طی روز با آن ها تعامل داشته ایم بر روی کاغذ بیاوریم . نتیجه آن هم میشد افزایش فهم ما نسبت به احساسی که افراد در هنگام تعامل با ما دارند .

فیلم Night crawler را دوست دارم ، اگر بخواهم یک جمله در مورد این فیلم بگویم ، می گویم که در این فیلم بازاریابی (حداقل از نوع شخصی) به خوبی یاد داده می شود . دلیل پشت آن هم توانایی لو (بازیگر نقش اول فیلم) در بازاریابی خود در شرایط مختلف است .

امروز به عملی که مدتها پیش بر آن تمرکز کرده و انجام می دادم فکر می کردم . مدت ها پیش با خودم قرار گذاشته بودم که قبل از صحبت در مورد هر چیزی با دیگران به اهمیت آن چیز برای آن ها فکر کنم . دلیل آن هم این بود که از باز نگشتن سیگنال هایی که می فرستادم خسته شده بودم . برای مثال خبر جذابی را در مورد اقتصاد می شنیدم و نیم ساعت مشغول خواندن تحلیل های مربوط به آن می شدم . فردای آن روز آن خبر و تحلیل های مربوط را در پنج دقیقه برای دوستم تعریف میکردم ، دوستم پس از تمام شدن حرف هایم با بی تفاوتی پاسخی سر بالا میداد .

این پاسخ ها در ابتدا ناراحتم می کردند ، اما پس از مدتی فکر کردن به دلیل پشت آن ها به این نتیجه رسیدم که مشکل از خبر یا من یا دیگران نیست ، بلکه مشکل از اهمیتی است که دیگران برای آنچه می گویم قائل هستند .

پس با خود عهد کردم که قبل از صحبت در مورد هر چیزی را دیگران ، ابتدا به این فکر کنم که آیا آنچه که میگویم و انجام می دهم برای طرف مقابلم مهم است ؟ آیا گره ای از مشکلات او باز می کند ؟ آیا توجه او را جلب می کند ؟

و پس از یافتن پاسخ آن ، در مورد انجام دادنش تصمیم بگیرم .

این روزها که در مدیااد با CTR و Bounce Rate و دیگر پارامتر های مربوط به تبلیغات مختلف و بحث های UI و UX هر کدام از این تبلیغات و نوشته ها و لندینگ پیج ها سر و کله میزنم ، بیشتر از هر زمان متوجه می شوم که ایجاد ارزش برای مخاطب ، و ارائه آنچه که به آن نیاز دارد ، از هر چیزی در حوزه بازاریابی مهم تر است .

بنابراین ، موثرترین و ساده ترین راه برای یادگیری بازاریابی ، خواندن کتاب های چند صد صفحه ای کاتلر و شرکت در سمینار ها و کارگاه های متقاعد سازی و فروش نیست ، بلکه تمرین ارزش سنجی است . ارزش سنجی آنچه به مخاطب ما ، هرچند نزدیک و آشنا مثل خانواده  و هر چند دور و ناشناخته همانند یک غریبه در کامنت های زیر عکسی در فیسبوک و اینستاگرام ارائه می کنیم .

 

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید